Gratis ressourcer
Introtekst
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.”
Artikler

Opgør med folkeskolens kollektive ‘vi’: Mangfoldige fortællinger er afgørende for alle børns udvikling
POLITIKEN
Hvis ikke børn, alle børn – også brune, muslimske børn – får lov til at se sig selv som havende mangfoldige og dynamiske identiteter, hvordan forventer vi så, at folkeskolen og dens virke kan fremme ’den enkelte elevs alsidige udvikling’?

Behov for opgør med grundskolens fremmedgørelse og fastholdelse af koloniale magtstrukturer
FRIKTION
Narrativer om Trekantshandlen som fastholder mennesker fra det Afrikanske kontinent i en underlegen position. Diskurser om kultur begrænset til nationalstater, med den hvide, Vestlige kultur forstået som mere sofistikeret, dynamisk og efterstræbelsesværdig end kulturer, der repræsenterer ikke-hvide samfund fra det Globale Syd. En etnocentrisk historieforståelse der ignorerer koloniale magtstrukturer på trods af deres stadige dominans overalt i verden.
Blogindlæg

At opdage noget andre allerede har fundet
EUROCENTRISKE UNDERVISNINGSMATERIALER
”Talrige opdagelsesrejsende har begivet sig ud, hvor ingen har været før og opdaget hidtil ukendte lande, folk, arter og skatte.”
(Historienet.dk)
“… Canada was founded by Englishmen and Frenchmen together…” (engelskfaget.dk)
”… Hollænderen Abel Tasman står blandt meget andet som opdageren af New Zealand og Tasmanien.” (EMU.dk)

"Jeg er mere dansker end dig… i hvert fald i DNA’en"
”Mette, Mette, prøv lige og kom, jeg skal lige høre dig om noget… Hvis nu mine forældre har dansk statsborgerskab og jeg har dansk statsborgerskab, er jeg så ikke ligeså meget dansker som Søren?”
Ovenstående er et eksempel jeg fornylig blev konfronteret med under min gårdvagt i spisepausen. Det udfoldede sig som en længere seance om forhandling af magtpositioner. Uden at drengene nødvendigvis selv vidste det. Eller det vil sige, de kunne uden tvivl mærke det, for der var usædvanligt mange følelser i spil for begge parter.

DEKONSTRUER
Med denne blog vil jeg prøve at kaste lys på de mange forskellige måder vi er sammen med hinanden på i folkeskolen. Både som den sociale legeplads skolen er for de børn, som bruger størstedelen af deres barn- og ungdom netop her, men også som den samfundsinstitution folkeskolen er. Alle har nemlig en mening om, hvordan vi skal lave skole i Danmark: Politikere, virksomheder, organisationer, forældre, debattører, og jeg kunne blive ved.
Forskning

Women in post-revolutionary Egypt
Can behaviour be controlled?
Hvordan forstod kvinderne i Egypten deres eget liv efter revolutionen i 2011, som endte med at vælte Mubarak-regimet, over tiden med Mursi, frem til præsidentvalget hvor El-Sisi stillede op som primær kandidat til posten?
Netop dette var omdrejningspunktet for nærværende forskningsprojekt. Resultaterne kan læses i bogen: ”Women in Post-Revolutionary Egypt – Can Behaviour Be Controlled?” (2017), som du kan købe her.
Projektet blev støttet økonomisk af midler fra Kvinfo.

Women of colour resist
Hvordan organiserer racialiserede minoritetskvinder sig i kampen mod den stigende højredrejning i Europa? Hvordan ser deres aktivisme ud? Og hvordan har den stigende højredrejning i samfundet påvirket den aktivisme, de er engageret i? Dette er nogle af de spørgsmål som forskningsprojektet prøver at svare på, hvor min rolle, som videnskabelig assistent, var at afdække aktivistscenen i København og omegn.
Læs mere om projektet og læs projektrapporten her.
Podcasts

Anti-Racistisk Ordforråd feat Mette Toft Nielsen
A Seat At The Table
“Dagens afsnit handler om vores antiracistiske ordforråd, og hvordan vi bruger visse begreber. Hvad vil vi gerne udtrykke med det ordforråd, vi har, og hvilke fællesskab er det med til at skabe eller ekskludere fra? Derfor har vi inviteret den klogeste, Mette Toft Nielsen, ind til bordet. Vi taler om det virker efter hensigten, i dansk kontekst, at bruge ord som woke, racialiseret, bias, osv.”

Magthierarkier i folkeskolen -med Mette Toft Nielsen
Ungdomsmagt (24/syv)
“Folkeskolens opgave er at forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Men lever folkeskolen egentligt op til det ansvar? I den her episode giver folkeskolelærer og selvstændig konsulent, Mette Toft Nielsen, sit bud på, hvordan vi kan være mere opmærksomme på, hvilket magthierarki vi bliver præsenteret for i skoletiden.”

Hudfarve, hårtype, tørklæde … og livsmuligheder
Supertanker
“Jeg er ikke racist, men …” — en sætning vi alle har hørt, og måske selv sagt. Mange ser ikke sig selv som racister, men vores samfund bygger stadig på strukturer, der forskelsbehandler mennesker baseret på hudfarve, etnicitet og udseende. Selvom vi gerne vil undgå ordet “racist”, findes racialisering stadig i vores sprog, skolesystem og undervisningsmaterialer – ofte uden vi tænker over det.

Samfundets etniske kompleksitet skal afspejles, når vi gør folkeskole!
Udråb
I denne episode dykker vi ned i, hvordan folkeskolen kan og bør afspejle det etnisk mangfoldige samfund, vi lever i.
Sammen med Mette undersøger vi, hvordan formålsparagraffer, undervisningsmaterialer og pædagogiske tilgange i dag ofte halter bagefter virkeligheden – og hvad vi kan gøre for at ændre det.
Vi diskuterer, hvorfor det både er de minoritetsgjorte og de etnisk danske børn, der betaler prisen for en skole, der ikke er tidssvarende, og hvordan en mere inkluderende folkeskole kan se ud.

Nypudsede vinduer og spejlbilleder: Undervisningsmaterialer til folkeskolen under lup
FLYGTNINGE OG FRED
“Mette Toft Nielsen er cand mag i kultur, kommunikation og globalisering fra Aalborg Universitet, arbejder som folkeskolelærer og sætter fokus på den manglende repræsentation og de stereotype og ensidige fortællinger , der findes i undervisningsmaterialer til folkeskolen. Med udgangspunkt i konkrete materialer kommer hun ind på hvilke muligheder for identifikation der stilles til rådighed for forskellige grupper af børn i klasseværelserne og hvordan det skaber inklusions- og eksklusionsprocesser i forståelsen af det kollektive ”vi”. Afslutningsvis diskuterer hun, hvordan undervisningsmaterialerne kan gøres mere dynamiske og give et mere reelt billede af det samfund vi er en del af. Det er nr 3. oplæg fra konferencen ”Sort hår og brun hud gør en forskel – også i folkeskolen”, som foregik d 9. oktober 2019.”

Farvede forventninger i folkeskolen
Radio 24syv
“Ifølge loven skal folkeskolen være et sted, hvor børn oplever ligeværd, men lige nu er det et sted hvor forskelle ofte forstærkes. I første time taler vi om, hvordan brune, sorte og muslimske børn bliver racialiseret i folkeskolen, hvad “danskhed” er for en størrelse, og hvordan det at folkeskolen – ligesom meget af samfundet – insisterer på at være et neutralt, farveblindt sted, er en kæp i hjulet for, at det kan blive en reelt inkluderende institution.
Gæster: Mette Toft Nielsen pædagogisk konsulent @dekonstruer og tidligere folkeskolelærer.
Værter: Johanna Kinnock, Laura Na Blankholm.”

Afkoloniser folkeskolen!
Radio 24syv
“Vi laver en normkritisk øvelse og taler om, hvilke pædagogiske metoder og tilgange, man kan bruge som lærer for at udfordre negativ forskelsbehandling i folkeskolen. Og er det usolidarisk ikke at putte sit barn i folkeskolen, hvis friskoler og privatskoler er mere indkluderende? Til sidst drømmer vi om folkeskolen som et centralt samlingspunkt på tværs af generationer i lokalmiljøet, hvor alle elever bliver bestyrket og kan tro på sine egne evner.
Gæster: Mette Toft Nielsen pædagogisk konsulent @dekonstruer og tidligere folkeskolelærer.
Værter: Johanna Kinnock, Laura Na Blankholm.”

Nypudsede vinduer og spejlbilleder: Undervisningsmaterialer til folkeskolen under lup
FLYGTNINGE OG FRED
“Mette Toft Nielsen er cand mag i kultur, kommunikation og globalisering fra Aalborg Universitet, arbejder som folkeskolelærer og sætter fokus på den manglende repræsentation og de stereotype og ensidige fortællinger , der findes i undervisningsmaterialer til folkeskolen. Med udgangspunkt i konkrete materialer kommer hun ind på hvilke muligheder for identifikation der stilles til rådighed for forskellige grupper af børn i klasseværelserne og hvordan det skaber inklusions- og eksklusionsprocesser i forståelsen af det kollektive ”vi”. Afslutningsvis diskuterer hun, hvordan undervisningsmaterialerne kan gøres mere dynamiske og give et mere reelt billede af det samfund vi er en del af. Det er nr 3. oplæg fra konferencen ”Sort hår og brun hud gør en forskel – også i folkeskolen”, som foregik d 9. oktober 2019.”

Farvede forventninger i folkeskolen
Radio 24syv
“Ifølge loven skal folkeskolen være et sted, hvor børn oplever ligeværd, men lige nu er det et sted hvor forskelle ofte forstærkes. I første time taler vi om, hvordan brune, sorte og muslimske børn bliver racialiseret i folkeskolen, hvad “danskhed” er for en størrelse, og hvordan det at folkeskolen – ligesom meget af samfundet – insisterer på at være et neutralt, farveblindt sted, er en kæp i hjulet for, at det kan blive en reelt inkluderende institution.
Gæster: Mette Toft Nielsen pædagogisk konsulent @dekonstruer og tidligere folkeskolelærer.
Værter: Johanna Kinnock, Laura Na Blankholm.”
Videoer
Kommer snart!
Subscribe til min YouTube kanal her.
Andet

Læsegruppe
Jeg har sammen med en veninde taget initiativ til en læsegruppe, hvor vi (primært) læser bøger af BIPOC forfattere. Det kan både være faglitteratur såvel som skønlitteratur og vi beslutter næste mødes bog i fællesskab i gruppen, blandt dem der er tilstede fra gang til gang. Det er uforpligtende, hyggeligt, og afslappende -og alle er velkomne. Du kan følge med i hvilken bog, vi læser næste gang, samt hvor vi mødes, på min instagram: @dekonstruer.

Undervisningsfilm: Kritisk Farvebevidst Pædagogik
Et centralt fokus for min daglige undervisning i folkeskolen er, at eleverne kan se sig selv repræsenteret og føle, at den pågældende undervisning er relevant for lige netop dem og det liv, de lever. Samtidig er det også vigtigt for mig, at de får mulighed for at få et indblik i livsverdner der er forskellige fra deres egen. I denne undervisningsfilm fra filmkompagniet får du et indblik i, hvordan jeg gør det i praksis med udgangspunkt i den teoretiske tilgang; ’Kritisk Farvebevidst Pædagogik’.

Undervisningsvideo til pædagoguddannelsen på KP
Det er vigtigt, at vi som fagprofessionelle er opmærksomme på, hvordan forskelige identitetsmarkører påvirker vores positionering af eleverne og dermed deres muligheder for at blive til som elev i skolen -både i og udenfor vores undervisning. Først når vi er bevidste om netop dette, kan vi konfrontere det og ændre vores blik på eleverne og dermed sikre dem mere mangfoldige og dynamiske måder at være elev på. Netop dette har jeg delte mine perspektiver på i denne video til pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole.

Opkvalificeringsvideo til rådgivere på Børnetelefonen
”I Børns Vilkår har vi haft et ønske om at opkvalificere vores frivillige rådgivere på
BørneTelefonen med viden om anti-racisme, normer og bias for at sikre, at vores
rådgivere er klædt på til at skabe et trygt og anerkendende møde med børn, der har en
anden etnisk eller religiøs baggrund end dem selv. Derfor spurgte vi selvfølgelig Mette
Toft, om hun havde lyst til at samarbejde med os(…)”
Mia Horup Pedersen
Analytiker, Børns Vilkår
NB! Video er kun til internt brug.

Undervisningsfilm: Kritisk Farvebevidst Pædagogik
Et centralt fokus for min daglige undervisning i folkeskolen er, at eleverne kan se sig selv repræsenteret og føle, at den pågældende undervisning er relevant for lige netop dem og det liv, de lever. Samtidig er det også vigtigt for mig, at de får mulighed for at få et indblik i livsverdner der er forskellige fra deres egen. I denne undervisningsfilm fra filmkompagniet får du et indblik i, hvordan jeg gør det i praksis med udgangspunkt i den teoretiske tilgang; ’Kritisk Farvebevidst Pædagogik’.

Undervisningsvideo til pædagoguddannelsen på KP
Det er vigtigt, at vi som fagprofessionelle er opmærksomme på, hvordan forskelige identitetsmarkører påvirker vores positionering af eleverne og dermed deres muligheder for at blive til som elev i skolen -både i og udenfor vores undervisning. Først når vi er bevidste om netop dette, kan vi konfrontere det og ændre vores blik på eleverne og dermed sikre dem mere mangfoldige og dynamiske måder at være elev på. Netop dette har jeg delte mine perspektiver på i denne video til pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole.
SKRIV TIL MIG
Ræk endelig ud hvis du er nysgerrig efter at høre mere om mit arbejde, er interesseret i at samarbejde eller har ideer til områder, emner, projekter eller andet, som du mener, jeg bør engagere mig i.
Jeg er desuden altid interesseret i at sparre om og udvide min egen opmærksomhed på dekonstruering af magthierarkier og hvordan vi undgår reproducering af undertrykkelsesstrukturer -en læringsproces som jeg er bevidst om aldrig slutter!
- mettetoftnielsen@dekonstruer.dk
- +4525776810