Foredrag
Vigtigheden af ligeværdige relationer
I mine anti-racisme foredrag giver jeg inspiration til, hvordan vi kan engagere os med alle i de sociale kontekster, vi skaber, hvad end det er i skolen, på arbejdspladsen eller i klubben. Jeg fokuserer på anerkendelse, ligeværd og følelsen af at høre til, som den man er. Det kræver også en indsats mod de strukturer og faktorer, der skaber ulighed, eksklusion og undertrykkelse.
Med mine erfaringer som brun kvinde, folkeskolelærer, coach og konsulent, sammen med relevant teori og forskning, deler jeg de udfordringer og succeser, der er vigtige for at skabe ligeværdige relationer. I mine anti-racisme foredrag tilbyder jeg et mangfoldigt perspektiv på, hvordan vi kan fremme udvikling i sociale kontekster, hvor alle kan trives og udvikle sig. Kontakt mig for at høre mere om mine anti-racisme foredrag eller for at diskutere et specifikt emne til din arbejdsplads eller institution.
Udvalg af foredrag
Spejlbilleder og nypudsede vinduer:
Gør op med eurocentrisme og orientalistiske stereotyper i læremidler.
Opsummering
- Anvendelse af norm- og magtkritik for inkluderende læringsmiljøer.
- Bevidstgørelse om stereotypers begrænsninger.
- Indføring i normkritik og magtkritik; “spejle og vinduer”-konceptet.
- Konkrete norm- og magtkritiske øvelser.
HVAD HANDLER DET OM?
I dette foredrag er der fokus på, hvordan en norm- og magtkritisk tilgang kan bruges til at skabe læringsprocesser, som flere børn og unge kan genkende sig selv i.
Gennem teori og praksiseksempler vil I blive bevidste om, hvordan fastlåste og stereotype forståelser kan begrænse forskellige grupper af børn og unge i deres udfoldelsesmuligheder på den ene side, mens vi på den anden side snyder dem for nuancerede fortællinger og perspektiver, der er forskellige fra deres eget.
VI KOMMER BL.A. OMKRING:
- Hvad normer og nor kritik er og hvorfor det bør være en del af vores arbejde med børn og unge.
- Hvordan vi kan praktisere magtkritik i vores hverdag.
- Hvorfor spejle og vinduer er afgørende for udvikling af selvværd og empati, og hvad der gør, at det lige pludselig bliver til spejlbilleder og nypudsede vinduer.
HVAD FÅR DU UD AF DET?
Efter dette foredrag vil du have fået viden om normer og hvordan de kan blive begrænsende og ekskluderende. Du vil være i besiddelse af konkrete øvelser, som du kan bruge til at forholde dig normkritisk og magtkritisk i praksis. Derudover er du blevet opmærksom på, hvordan børn og unges selvværd og empati påvirkes af det, vi præsenterer dem for i de læringsprocesser, vi faciliterer og hvorfor det er så vigtigt, at vi gør op med undertrykkende og ekskluderende stereotyper.
MÅLGRUPPE: Dagtilbud, skoler, ungdomsuddannelser, biblioteker, NGO’er.
Behov for opgør med koloniale magtstrukturer: Anti-racistisk undervisning i praksis.
Opsummering
- Øget forståelse for nutidens koloniale magtstrukturers indflydelse.
- Konkrete strategier for retfærdige læringsprocesser i diverse professioner.
- Fokus på magt, privilegier, positionering, og sprogbrugens rolle.
- Teoretisk og praktisk indsigt i magtfordeling og privilegiebevidsthed.
HVAD HANDLER DET OM?
I dette foredrag får I en øget bevidsthed om, hvordan koloniale magtstrukturer stadig skaber uretfærdighed i vores samfund i dag.
I en kombination mellem teori og praksis dele jeg konkrete handleanvisninger, som I kan tage i brug for skabe mere retfærdige og ligeværdige læringsprocesser, uanset om du er pædagog i et dagtilbud, lærer i folkeskolen, vidensformidler på et bibliotek, projektansvarlig i en NGO eller noget helt femte.
VI KOMMER BL.A. OMKRING:
- Hvad magt er.
- Hvorfor det er vigtigt at tale om privilegier og positionering, og hvad det betyder.
- Hvordan vi kan bruge sproget aktivt til at skabe den forandring, vi ønsker.
HVAD FÅR DU UD AF DET?
Efter dette foredrag vil du have en teoretisk forståelse for, hvordan magt fordeles uretfærdigt mellem mennesker i vores samfund og hvordan dette trækker tråde til kolonialiseringen. Du vil have indblik i, hvilke privilegier du selv er i besiddelse af, hvorfor denne bevidsthed er vigtig og hvad du kan bruge det til – både bevidstheden og privilegierne, også når det skaber ubehag hos dig selv eller andre. Derudover vil du være blevet klogere på, hvordan du kan bruge sproget til at udfordre disse magtstrukturer og dermed skabe mere retfærdige og ligeværdige relationer, hvad enten det er de nære eller de mere strukturelle.
MÅLGRUPPE: Dagtilbud, skoler, ungdomsuddannelser, biblioteker, NGO’er.
Sådan får vi alle elever med: Skab motivation og anerkendelse med en kulturelt dynamisk læringspædagogik
Opsummering
- Brug af elevers personlige ressourcer for motivation og anerkendelse i undervisningen.
- Teoretisk og praktisk indføring i kulturelt dynamisk læringspædagogik.
- Forståelse for motivation og anerkendelses betydning for elevers deltagelse.
- Anvendelse af mindful opmærksomhed til at imødekomme alle elever.
- Konkrete metoder til at motivere, anerkende, og inkludere alle elever i læringsprocesser.
HVAD HANDLER DET OM?
I dette foredrag får du forslag til, hvordan du kan bruge de personlige ressourcer hver enkelt af dine elever sidder med og derigennem skabe motivation og anerkendelse i din undervisning.
Du får desuden en teoretisk indføring i en kulturelt dynamisk læringspædagogik og konkrete eksempler på, hvordan den er brugt i praksis.
VI KOMMER BL.A. OMKRING:
- Hvad en kulturelt dynamisk læringspædagogik er og hvordan du kan bruge den i din undervisningspraksis, uanset hvilket fag du underviser i.
- Hvorfor motivation og anerkendelse er afgørende, når vi ønsker at styrke vores elevers deltagelsesmuligheder i undervisningen og hvordan vi skaber det, selv når det virker allersværest.
- Hvordan du kan gøre brug af mindful opmærksomhed til at imødekomme alle dine elever.
HVAD FÅR DU UD AF DET?
Efter dette foredrag vil du have specifikke forslag til, hvordan du kan motivere og anerkende alle dine elever gennem brug af deres ressourcer i din undervisning. Du vil være opmærksom på, hvorfor det er vigtigt for oplevelsen af deltagelsesmuligheder, at alle elever føler sig motiveret og anerkendt. Derudover vil du være klar over, hvordan du kan bruge cig selv og din egen position, når du skal have alle elever med i de læringsprocesser, du faciliterer, også dem du har en (lidt) anstrengt relation til.
MÅLGRUPPE: Dagtilbud, skoler, ungdomsuddannelser.
Trygge fællesskaber for alle: Få konkrete greb til at skabe retfærdige læringsprocesser og ligeværdige relationer i praksis
Opsummering
- Anvend aktiv lytning for at skabe forståelse og nærvær, især under vanskelige omstændigheder.
- Brug positiv feedback til at engagere og motivere deltagere.
- Fremme inklusion og mangfoldighed for at værdsætte alle perspektiver.
- Inddrag fællesskabets medlemmer i beslutningsprocesser for at styrke medejerskab og ansvar.
- Prioriter empati og respekt for at imødekomme individuelle behov og præferencer.
- Implementer genoprettende retfærdighed for at helbrede og forebygge destruktiv adfærd.
HVAD HANDLER DET OM?
Med dette foredrag får I 6 konkrete greb til, hvordan I kan skabe trygge fællesskaber for alle. Jeg deler mine egne praksiserfaringer med at holde rum for både børn og voksne.
VI KOMMER BL.A. OMKRING:
- Aktiv lytning: Hvorfor det er vigtigt og hvordan du bruger det i praksis, især når det er allersværest.
- Positiv feedback: Hvordan du kan bruge det til at engagere, opmuntre og aktivere.
- Inklusion og mangfoldighed: Hvordan du kan skabe et miljø, hvor alle perspektiver værdsættes.
- Medejerskab: Hvordan du kan inddrage alle fællesskabets medlemmer i beslutningsprocesser og dermed øge ansvarsfølelsen og den gensidige forpligtigelse til hinanden.
- Empati og respekt: Hvordan du kan sikre, at der er plads til forskellige behov og præferencer.
- Genoprettende retfærdighed: Hvordan du kan hele åbne sår og udvise omsorg for langvarige men, så de ikke resulterer i destruktiv adfærd.
HVAD FÅR DU UD AF DET?
Efter foredraget vil du have konkrete, praksisnære greb til at skabe fællesskaber, hvor alle føler sig inddraget, anerkendt og respekteret. Du vil kunne højne følelsen af tilhør, samhørighed og gensidighed, samtidig med at du styrker deltagelsesmulighederne for alle og den enkeltes ansvarsfølelse.
MÅLGRUPPE: Dagtilbud, skoler, ungdomsuddannelser, virksomheder, kommuner, NGO’er.
Det får du ud af mine foredrag:
✓ Engagement
Skab et stærkere fællesskab ved at fremme ligeværdige relationer. Dette bidrager til et mere involverende miljø, hvor alle deltager aktivt og engageret.
✓ Autenticitet
Styrk individers evne til at være til stede og ægte i alle sammenhænge. At være accepteret som man er, er fundamentalt for personlig velbefindende.
✓ Selvtillid
Udvikl faglig selvtillid og motivation gennem et miljø baseret på ligeværdighed og tilhørsforhold. Dette fremmer et positivt mindset og øger gå-på-mod.
✓ Erfaring
Integrer viden fra både egne levede erfaringer og faglig indsigt i faciliteringen af relationelle processer. Dette sikrer en dybdegående og praktisk tilgang til læring og udvikling.
Mød din foredragsholder
Jeg er en erfaren folkeskolelærer, coach og selvstændig konsulent, der brænder for at skabe ligeværdige relationer. I mine foredrag deler jeg ud af erfaringer, udfordringer og succeser, samt relevant teori og forskning.
Hvad siger andre?
Vil du læse mere? Se flere udtalelser under “Hvad siger andre?”
SKRIV TIL MIG
Ræk endelig ud hvis du er nysgerrig efter at høre mere om mit arbejde, er interesseret i at samarbejde eller har ideer til områder, emner, projekter eller andet, som du mener, jeg bør engagere mig i.
Jeg er desuden altid interesseret i at sparre om og udvide min egen opmærksomhed på dekonstruering af magthierarkier og hvordan vi undgår reproducering af undertrykkelsesstrukturer -en læringsproces som jeg er bevidst om aldrig slutter!
- mettetoftnielsen@dekonstruer.dk
- +4525776810